Realitatea virtuala ajunge in cinematografe

By on 16/07/2015
proiectul-sony-morpheus

* odata cu aparitia noilor dispozitive de realitate virtuala realizate de Sony sau alti producatori consacrati, multi se intreaba cand va fi facut si pasul acestei tehnologii catre marele ecran
Cu totii stim ca jocurile sunt o forma de a ne transpune in realitatea virtuala, dar ce putem spune despre implicara acestui proces in cinematografie? Se pare ca raspunsul il vom afla anul viitor, care se anunta unul mare pentru realitatea virtuala. Valve, ultimul produs sponsorizat de HTC Vive va fi prezent in magazine de la sfarsitul lui 2015, in timp ce Oculus Rift si Morpheus, de la Sony, vor fi lansate la inceputul lui 2016. Intrebarea mare care sta pe buzele tuturor este insa daca filmele realizate in sistem de realitate virtuala sunt posibile sau nu. Desi raspunsul este unul categoric afirmativ, in realitate, lucrurile nu sunt chiar atat de simple.

oculus-rift
Tehnologia este limitata
Unul dintre lucrurile de care trebuie sa tinem cont atunci cand vorbim despre realitatea virtuala este ca, pentru a face un film ce poate fi vazut la 360 de grade, trebuie sa si filmezi la 360 de grade. Aceasta problema este intens explorata la momentul actual, insa inregistrarea imaginilor in acest mod este o imensa provocare pentru camerele de filmat actuale. Orice cadru tras la 360 de grade din ziua de astazi este unul de rezolutie mica, iar la modul in care evolueaza senzorii camerelor video, probabil ca nu va mai trece multa vreme pana cand vom putea trage cadre in format 8K si vom putea crea filme cu imagini la 360 de grade.
Pentru a face un film la 360 de grade, ai nevoie sa filmezi toate cadrele la 360 de grade, deasupra si dedesubtul pozitiei traditionale a camerei. Or, acest lucru este extraordinar de greu de realizat, pentru orice cinefil. Mai mult decat atat, vei avea nevoie de cateva duble trase de mai multe ori, pentru a obtine scene in care sa nu se vada niciun fel de echipament sau vreum membru al staff-ului de productie aparut accidental in cadru.
Daca ati vazut vreodata cum se face un film, atunci probabil stiti ca nu toate cadrele se preteaza la filmari de 360 de grade. Capul unui prezentator de stiri, spre exemplu, ori doua persoane care stau de vorba, sunt filmate, de obicei, cu o camera sau cel mult doua.

oculus-rift-contra-morpheus

Alternativa, dispozitivele VR
O alta problema pentru transpunerea realitatii virtuale pe marele ecran este ca directorii de platou si regizorii au propria viziune despre cum trebuie sa arate filmul. Incearca sa-i spui lui David Fincher, spre exemplu, ca ai nevoie sa faci un film la 360 de grade, in care publicul sa stea cu gura cascata la ce se intampla in jur, in loc sa fie concentrat pe actori. Din acest motiv, aceste filme au nevoie de scenarii adaptate la filmarea in 360 de grade, mai ales ca in istoria cinematografiei am avut numeroase exemple cu scene care foloseau inalta tehnologie si care se potriveau ca nuca in perete cu filmul in sine. Putem forta tehnologia in filme si am vazut asta cu filmele 3D, care reprezinta o parte din tehnologia realitatii virtuale, dar care se confrunta in continuare cu o mare problema: nu au dovedit inca o priza deosebita la marele public. Pana la aparitia filmelor realizate in totalitate la 360 de grade, exista alte solutii care merg deosebit de bine: pur si simplu, uitati-va la un film pe propriul dispozitiv VR, asa cum o faceti la televizor.
Aveti o multime de avantaje. Aveti o vedere de ansamblu asupra imaginilor, puteti experimenta imaginile in 3D si puteti selecta cat de larg vreti sa fie cadrul din fata dumneavoastra. Iar daca la acestea adaugati o punga de popcorn, senzatia de cinema la tine acasa este maxima.

About Andreea Filipescu

Adauga raspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>